Late Work 1970 - 1980 (EN)


During his life-time, Dinou`s way of painting developed in a more concentrated and articulated manner: schematizing landscapes, towns, architectural forms and even characters, finally arriving at pure abstract geometric compositions.

Les Deux Villages (1976) (shown as the first image) is a key work in the oeuvre of the artist. At first sight the painting recalls similarities to a cubist still life, but when we look longer we discover something more; two similar looking blobs with a multitude of coloured planes {hyperdimensional-objects} [as fishes with scales] twisting around one point. The background consists of absolute blackness {emptiness} and an hourglass figure in earthly brown. What seems to be a butterfly and other, more unrecognizable signifiers, flying in opposite directions. The object in the down-right corner recalls an image of broken glass, but also a sharp point stuck into the middle of a surface [plane].

The cubist broke reality in a multi-view perspective and assembled their subjects into hyper-dimensional-objects. Dinou took two hyper-dimensional objects {scaled blobs} and twists them {torsion} around one unifying point; creating a Time Machine compressed in one unique image.



Späte Phase seines Lebens, 1970 - 1980 (DE)


Im Laufe seines Lebens entwickelte Dinou seine Malerei in einer konzentrierteren und artikulierten Art und Weise: er schematisierte Landschaften, Städte, architektonische Formen und sogar Figuren, und zum schluss rein abstrakten geometrischen Kompositionen.

Les Deux Villages (1976) (das erste Bild) ist ein Schlüsselwerk im Oeuvre des Künstlers. Auf den ersten Blick erinnert das Gemälde an ein kubistisches Stilleben, aber wenn wir länger hinschauen, entdecken wir mehr: zwei ähnlich aussehende Kleckse mit einer Vielzahl von farbigen Flächen {hyperdimensionalen Objekten} [wie Fische mit Schuppen], die sich um einen Punkt drehen. Der Hintergrund besteht aus absoluter Schwärze {Entleerung} und einer Sanduhrfigur in irdischem Braun. Was ein Schmetterling zu sein scheint und andere, unerkennbarere Zeichen, die in entgegengesetzte Richtungen fliegen. Das Objekt in der rechten unteren Ecke erinnert an ein Bild von zerbrochenem Glas, aber auch an eine scharfe Spitze, die in der Mitte einer Fläche [Ebene] steckt.

Die Kubisten brachen die Realität in einer Mehransichtsperspektive und setzten ihre Subjekte zu hyperdimensionalen Objekten zusammen. Dinou nahm zwei hyperdimensionale Objekte {skalierte Kleckse} und verdreht sie {Torsion} um einen vereinheitlichenden Punkt; so entsteht eine Zeit Maschine, komprimiert in einem einzigen Bild.